Скоро е Благовещение. Същността на този празник е в библейския
разказ за благата вест, която Архангел Гавриил съобщава на Дева Мария – че ще
роди Божия син, Спасителя на човечеството.
„26. А на шестия месец бе
изпратен от Бога ангел Гавриил в галилейския град, на име Назарет,
27. при една девица, сгодена за
мъж, на име Иосиф, от дома Давидов; а името на девицата беше Мария.
28. Ангелът влезе при нея и
рече: радвай се, благодатна! Господ е с тебе; благословена си ти между
жените.
29. А тя много се смути от
думите му и в недоумение беше какъв ли е тоя поздрав.
30. И рече ѝ ангелът: не бой се, Мария, защото си придобила Божието благоволение;
31. И ето, ти ще заченеш в
утробата си и ще родиш син, Когото ще наречеш Исус.
32. Той ще бъде велик и ще се
нарече Син на Всевишния; и ще Му даде Господ Бог престола на отца Му Давида;
33. и ще царува над дома Иаковов
довеки, и царството Му не ще има край.”
Евангелие на Лука, глава 1, ст. 26 – 38 |
Нека по този повод си припомним за ангелите...
Те присъстват в съзнанието на хората от много, много
години. Сякаш изначално. Като Бога. Те са безплътните ни приятели, които ни
окуражават да избираме доброто в живота си, да вървим с достойнство по своя
земен път и ни помагат във важни моменти, носейки ни послания от Бога на
невидимите си (за нас) криле...
Самата дума „ангел” означава „вестител, посланик” /на
гръцки език/. Ангелите са безсмъртни, за разлика от нас, хората, и техния път е
различен от нашия – те обичат Бога неизменно, знаят и изпълняват волята Му
винаги и са близо до Него, в безплътните светове. Според някои тълкуватели на
Светото писание, те се родили на втория ден, когато Бог разделил водите; според
други били създадени на петия ден, заедно с птиците, а според трети - те се
раждат от всяко Божие слово. Раннохристиянската ангелология естествено се
основава най-вече на староеврейската ангелология, а тя е повлияна и от
вярванията в древния Вавилон, където крилатите небесни създания се наричат
„гении”. Част от мисията на ангелите е да отвеждат душата след смъртта на
тялото и да й помагат в нейното възнесение – затова има израз “ангелът на
смъртта”, който моли за приемането на човешката душа в Рая. Християните вярват,
че след тайнството на кръщението, човек получава ангел-пазител /ангел-хранител/
до себе си, който бди над него през целия му земен път, стои зад дясното му
рамо и говори с гласа на съвестта. Вярва се, че има ангели, които закрилят
места, народи или отделни хора.
Според изследователи на Библията, ангелите в
християнството са сътворени от огън и са подредени в ясно структурирана
йерархия – има серафими (най-високо стоящите, пламтящи от любов към Бога),
херувими, престоли, господства, сили, власти, начала, архангели и ангели
(последните стоят най-близо до хората). Тази класификация е дело основно на
Псевдо-Дионисий Аеропагит (в творбата „Небесната йерархия”). По-късно Тома
Аквински уточнява, че „ангелите притежават повече или по-малко силно развит
интелект, познават Божествените закони по различен начин. Това е основният
фактор, върху който се основава йерархическата разлика между тях”.
/снимка - интернет/
За първи път в Библията ангел е споменат в глава 16 на Битие. Това е
пратеникът на Бога до Агар, който ѝ разкрива, че ще роди дете - Измаил.
Ангелът, съобщил благата вест на Дева Мария, е Архангел –
тоест „главен ангел”. В православната традиция седем са светите ангели
(главните архангели), които възнасят молитвите на светиите и възлизат пред престола
Господен - сред тях са Михаил, Гавриил и
Рафаил. Първостепенно място сред тях заема архангел Михаил - „вожд на
войнството Господне“, а архангел Гавриил (от иврит – „сила Божия“) е известен
като вестител на Божиите тайни. Освен за зачатието и раждането на Исус Христос,
той възвестява на свещеника Захария за раждането на Свети Йоан Кръстител (Лука
1:19). Архангел Рафаил пък е могъщ лечител – не само на хората, но и на
животните.
Ангелска иконография присъства естествено и в църкви,
намиращи се в българските земи. Например в гробницата на ул.”Гурко” в София,
открита през 1909 г. (Юлия Велева я е изследвала подробно в статията си
“Гробницата на архангелите в София”), центърът
на свода е зает от един “светещ” кръст, ограден с перли, а четири бюста на
архангели са разположени в ъглите на свода, като имената им са написани на
латински: Mihel, Uriel, Gabriel, Rafael (Михаил, Уриил, Гавраил, Рафаил). Те са
явно четирите ангела, отговарящи за четирите посоки на света и четирите земни
ветрове, за които също се споменава в Библията... Архангел Уриил (от иврит - "Божия
светлина”) се споменава във
второканоничната Трета книга на Ездра като ангел, изпратен от Бог на Ездра, за
да го наставлява и да му обясни съкровените пътища Божии. Името му се споменава
и в апокрифната Книга на Енох, където се описва като "един от светите
ангели”, „ангел на гръмотевиците" и „ангел на вятъра". Уриил,
като сияние на Божествения огън, е просветител на помрачените, на „изгубените
души”. Той бива изобразяван като държащ пред гърдите си с дясната ръка изваден
меч, а с лявата, пусната надолу - огнен пламък. В еврейската традиция той е
мистичният ангел от Изтока, който предвещава идващото слънце.
В християнството (най-вече в аскетическата традиция) целта
на вярващия е да постигне „равноангелско състояние” чрез освобождаване от
страстите и следване на Божия път. Във
всичките си функции ангелът се разкрива като един благороден и всеотдаен
помощник - и на човека, и на Бога, както и посредник между тях - едновременно
носител на небесна сила, и на нежност. Само за творене на добро и в помощ на
нуждаещите се действа ангелът, за разлика от противоположните му тъмни сили
(демони или “паднали ангели” в
християнството). За вярващите хора ангелът е символ на непорочното, доброто и
нежното начало в света - “ангелски чистото”, небесното, което е заложено и в
човека, но в него то трябва да се развие, а в ангелите е развито напълно и не е
смесено с друга същност.
Нека е
повече ангелското присъствие около нас и нека чуваме небесния глас до себе си –
гласа на ангела /все едно – на съвестта ни/, който ни казва каква е Божията
воля. И нека я следваме, защото тя ни сочи „правия път” – пътя на Доброто...
Нека той стане единствения възможен за нас!
Здравей , мило момиче ! Хубава тема !
ОтговорИзтриванеПоздрав !